Ja lieve motorvrienden, in de wereld van paardenkrachten is een heuse titanenstrijd losgebarsten. Waar vroeger 200pk’s de absolute max was, hebben tegenwoordig alleen de losers nog 200pk onder de tank. Om er bij te horen heb je er toch echt een paar meer nodig. Maak kennis met deze custom BMW S1000RR met turbo én 296 paardenkrachten. Hell Yeah!
BMW S1000RR met 296 pk
Uit de fabriek levert deze superbike van het Bayerische Motoren Werke al 199pk. Maar zoals hierboven aangegeven, is 200pk de nieuwe standaard. Als je bijzonder wilt zijn, moet je daar toch wel ruim boven gaan zitten (Kawasaki H2R 316pk, Ducati Superleggera 215pk, Aprilia RSV4 R FW-GP 250 pk) Belgsiche custombouwer Steven Decaluwe ging de uitdaging aan en begon aan een gewaagd project.
Zeker als je bedenkt dat de S1000RR een zeer complexe motorfiets is. Om daar even een turbo op te schroeven, moet je van goede huizen komen. Steven komt van goede huizen, en na een wekenlange studie ging hij aan de slag. Hij schroefde een turbocharger op het 1000cc motorblok, installeerde een actuator op de boordscomputer en begon toen met het opnieuw afstellen van de motor. Dat is vooral een elektronisch karweitje, het zogenaamde blueprinten van de motor.
Het resultaat: 296 pk op het achterwiel, 145 Nm koppel, topsnelheid van 319 km/h (in 4e versnelling), gewicht van 196 kg.
Om alles fatsoenlijk weg te werken moest er flink geknutseld worden. Tank en luchtfilterhuis werden opnieuw vormgegeven, waardoor de turbo tussen de tank weggewerkt kon worden. Om diezelfde turbo van voldoende frisse lucht te voorzien, werd er een nieuw inlaattraject gemaakt, tussen de twee koplampen in. Fraai!
Verder werd er een carbon achterbrug opgezet, HP4 velgen, super-slicks racerubber, handgemaakt zadel, nieuw kontje, keramische gecoate carbon voorvork, bredere uitlaatbochten met Spark demper en een vernieuwd carrosserie. Om nog maar niet te spreken over de Bonamici racingparts die zijn toegevoegd.
Of we dit beest durven rijden? Absoluut niet! We kijken er liever naar.
foto’s gemaakt door Sebastien Nunes