Kenners hoeven er niet van overtuigd te worden wat voor geweldig merk Bimota is. De niet-kenners zullen hun respect voor het Italiaanse merk na het lezen van dit artikel flink zien stijgen. Een artikel over over de eerste Bimota ooit: de HB1.
In 1972 was het niemand minder dan Massimo Tamburini (ontwerper van o.a. de 916 en de F4), die met zijn Honda CB750 ten val kwam tijdens een race op het circuit van Misano. Met een paar gebroken ribben had de beste man tijd genoeg om over zijn ongeluk na te denken. En tijdens een van zijn gedachtekronkels besefte hij dat het blok van de CB750 geweldig was. Zo goed dat het frame en de vering hopeloos achterbleven.
Hij besloot daarom een nieuw frame en nieuwe vering voor zijn CB750 te ontwerpen. Belangrijkste streven was het verlagen van het zwaartepunt van het gewicht, gewichtsbesparing en de stijfheid verbeteren. Daarvoor werd een compleet nieuw buizenframe ontwikkeld, gemaakt van staal. Aan de voorkant deed de voorvork van Ceriani zijn werk, aan de achterkant werden twee Marzocchi schokbrekers gemonteerd.
Ondertussen werden er ook lichtmetalen velgen gemonteerd om meer gewicht te besparen. Vergeet niet, het was nog altijd 1972. Dubbele remschijven verbeterde de remkracht aanzienlijk en een oliekoeler zorgde ervoor dat het motorblok niet oververhit raakte. Tot slot werden er nieuwe spatborden, benzinetank, zitje en kontje ontwikkeld en gemonteerd.
In 1973 verscheen de Bimota HB1 (HondaBimota1) voor het eerst op het circuit. Zonder iets aan het motorblok te hebben veranderd, werd de standaard Honda CB750 vernederd. Complete HB1’s werden er in het begin niet verkocht. Wel was er een kit beschikbaar bestaande uit een frame, vering, remmen en carrosserie. Montage moesten de rijders zelf zien op te knappen.
In totaal werden er maar tien Bimota HB1’s gebouwd in de beginjaren 70. Slechts vier van deze oerBimota’s zijn vandaag de dag nog in leven. De motor die in dit artikel is afgebeeld, is een splinternieuw exemplaar. In 2016 bouwde Husky Restoration een replica. Het frame werd vanaf schets opgebouwd. Zadel, tank en spatborden werden gemaakt van carbon, nauwelijks afwijkend van het originele glasvezel exemplaar.
Ook werd de originele Ceriani voorvork en Marzocchi schokbrekers geplaatst. Voor de remmen werd een beroep gedaan op Brembo en de Excel aluminium velgen zijn niet van origineel te onderscheiden. Het enige wat de heren veranderen was het monteren van elektronische ontsteking, in combinatie met een lithium accu. Wel zo makkelijk.
Wil je meer lezen over dit project? Klik dan hier. En wellicht als je het heel lief vraagt bouwen ze er ook een voor jou. Wil je meer mooie Bimota’s kijken? Klik dan hier.
1 reactie
Jammer het is een replica en dat blijft het ook en ik zie hier heel veel grote verschillen met de originele HB1
Vind als je al iets namaak doe het dan ook goed en niet zo , althans dat is mijn mening