10 geniale motoren waar je als motorrijders je vingers bij aflikt. Uit de moderne tijd hebben we 10 bijzondere modelletjes geselecteerd. Welke zijn we nog vergeten?
BMW HP4
Het meesterwerk van BMW, de HP4. Voor je €80.000 krijg je een superbike motorblok met 215pk en 120 Nm aan koppel. Verder krijg je veel exclusieve materialen. Zo is het frame gemaakt van carbon, net als de wielen en de kappenset. Dit zorgt voor een flinke gewichtsbesparing, de machine weegt rijklaar 171 kilogram. Met een oplage van slechts 750 stuks is dit een van de meest exclusieve Beemer ooit. Enige nadeel: hij mag niet op de openbare weg.
Kawasaki H2R
De krachtigste productiemotor ooit gebouwd is de Kawasaki H2R. 326pk onder de tank, afkomstig uit een 1000cc supercharged motorblok. Verder zien we extreme earodinamica met als hoogtepunt twee vleugels voorop. Wil je ultiem hardrijden, dan moet je gewoon de H2R hebben. In dit filmpje zien we de H2R een snelheid van 400 km/h. Kosten van de H2R zijn trouwens €50.000, en nee hij mag niet op de openbare weg.
Ducati Desmosedici RR
De eerste echte MotoGP replica, die voor iedere Jan Modaal te koop werd aangeboden. Want nadat Ducati in 2005 zijn intrede deed op het hoogte niveau, kondigden de Italiaanse fabrikant al gauw aan een straatlegale replica van hun machine te gaan bouwen. In 2008 begon de verkoop. 1500 stuks met een prijskaartje van 65.000 euro exclusief belastingen. Zo af en toe komt er nog een Desmosedici RR te koop, vaak voor een hogere vraagprijs dan de nieuwprijs. Een goede investering dus! Geluid is trouwens fenomenaal en hoor je hier.
Honda RC213V-S
Wat Ducati kan, kan Honda ook. Een MotoGP replica bouwen waarmee je legaal de openbare weg onveilig kan maken. Heel veel technieken zijn letterlijk overgenomen vanuit de machine waar Marquez regelmatig mee wint. Helaas missen we de pneumatische kleppen, maar dat maakt de motor wel onderhoudsvriendelijker. Met de racekit produceert hij 215pk, drooggewicht staat op 160 kg. Kosten zijn voor een nieuw exemplaar zijn 188.000 eurootjes, mocht je er een kunnen bemachtigen.
Honda RC30
De RC30 is eigenlijk de tegenhanger van de RC231V-S. Want waar de 213 ultramodern is, is de RC30 de eerste echte superbike die Honda bouwde. Onder de tank ligt een 748cc grootte V4 motorblok. Goed voor een totaalvermogen van 118pk. Misschien niet veel voor de moderne concurrenten, maar 20 jaar geleden was dat krankzinnig, Honda won er meteen 2x de World Superbike mee. Ook was de RC30 de eerste productiemotor waarin titanium werd verwerkt om het motorblok zo licht mogelijk te houden. Kosten waren destijds 30.000 gulden. Als je goed zoekt vind je een puntgaaf exemplaar, soms nog helemaal nieuw. Die hebben wel dubbel zo hoog prijskaartje, in euro’s.
Norton V4SS
Norton is een legendarisch motormerk dat vooral erg sterk was in de jaren ’50 en 60. Daarna kregen ze het moeilijk en kon niet geconcurreerd worden met de solide Japanners. Vandaag de dag is Norton terug met een high-end, top-of-the-line racemonster. De SS is het exclusieve broertje van de RR. Uitgerust met een 1200cc V4 motorblok, goed voor 200pk. Daarnaast zijn er carbon wielen en een titanium uitlaat (10 pk extra). De SS weegt 190kg droog, waar de RR zo’n tien kilo zwaarder is. Helaas worden er van de SS maar 200 gemaakt, die allemaal uitverkocht zijn voor een zacht prijsje van 52.000 euro.
Hellcat X132
Geen racer, maar een exclusieve cruiser uit Amerika. De Hellcat X132 is een monsterlijk apparaat voorzien van en 2100cc V-Twin motorblok. Goed voor 132 pk en 150 Nm aan koppel. Naam en design zijn geinspieerd op de F6F Hellcat, een gevechtsvliegtuig uit de 2e wereldoorlog. De X132 is een van de meest imponerende motorfietsen die je ooit gaat zien. Met een oplage van 65 stuks zul je ze waarschijnlijk nooit in het echt tegenkomen, maar er schijnen meerdere series te komen. Voor een nieuw exemplaar moest een kleine 40.000 euro betaald worden. Als er ooit nog eentje te koop wordt aangeboden zal de vraagprijs ongetwijfeld richting de ton stijgen.
Suter MMX500
Wil je oude tijden herbeleven, maar dan in een modern jasje? Dan moet je sowieso de Suter MMX500 hebben. Dit krankzinnige beest is voorzien van een 576cc 2-takt motorblok in de vorm van een V-4 (moet je horen). Dat blok is goed voor een vermogen van 195 pk op het achterwiel. En dit vermogen wordt gecombineerd met een extreem laag gewicht; 127 kilogram. Met een prijskaartje van 100.000 euro is hij niet goedkoop en helaas worden er maar 99 exemplaren van gebouwd.
Aprilia RSV4FW GP
Als je zo dicht mogelijk bij een GP race-ervaring wil komen is er maar een motor die je het beste kan kopen. De Aprilia RSV4FW GP is namelijk een raceklare machine die met zijn 250pk sterke motorblok direct ready to race is. Het is een directe replica van Aprilia’s GP machine uit 2015. Als je ‘m koopt krijg je ook een circuitdag (circuit naar keuze) waarbij een complete Aprilia crew aanwezig zal zijn om de machine naar jouw wens af te stellen. Voor de liefhebber: deze motor is in tegenstelling tot Honda’s replica wel voorzien van pneumatische kleppen. Kosten zijn onbekend, maar hou rekening met twee ton.
Ducati 1299 Superleggera
We sluiten het lijstje af met de persoonlijke favoriet: Ducati 1299 Superleggera. Een motor die laat zien wat de ingineurs van Ducati kunnen, als ze oneindige budgetten hebben. Een motor die eigenlijk volledig is opgebouwd uit carbon: wielen, frame, subframe, swingarm en carrosserie. Het L-Twin motorblok produceert 215 pk en met een raceuitlaat komt daar nog 5 pk bij. Het rijklaargewicht staat op 167 kilogram. En dat betekent bijna 1.3 pk per kilogram. Helaas worden er maar 500 stuks van de Superleggera gemaakt, die overigens allemaal al zijn verkocht. Hij is met 80.000 euro net zo duur als zijn Duitse tegenhanger, maar de Superleggera mag wel op de openbare weg gereden worden.
Uiteraard is dit lijstje niet compleet. Welke zijn we nog vergeten? Deel jouw dreambike hieronder in de comments!
1 reactie
MV agausta….Senna. Enough said