Is dit de mooiste Victory Octane die je ooit gezien hebt? Wij denken van wel.
Voor de mensen die de naam Victory helemaal niks zeggen zal ik even een korte introductie geven. In 1997 opende Victory haar deuren, als moderne tegenhanger van de Harley. Maar wel met het traditionele V-twin motorblok. Om een idee te krijgen, klik even hier.
Samuel Guertin, de bouwer van deze custom Victory Octane, had voor dit avontuur nog nooit een Victory van dichtbij gezien. Maar dankzij een interessante aanbieding kon hij er een voordelig op de kop tikken. Zonder idee van wat hij er mee zou gaan doen ging Sam aan de slag. Uiteraard door het starten van een grote striptease. Kappen, zadel, wielen, uitlaat en al het andere van plastic moest er aan geloven. De originele tank bleef wel behouden.
Tijdens het strippen van de motor ontstond het idee om van deze Octane een racer te maken. Wel op z’n Amerikaans natuurlijk en dat betekend Flat Track racing. Als eerste werd er een nieuw zadel gebouwd. In de lijn van de tank en van carbon, om zo het gewicht laag te houden.
Dan de voorkant. Er kwam een nieuwe, geschikte voorvork die nog wat werd ingekort. Nieuwe aluminium spaakwielen werden gemonteerd en de remmen werden achterwege gelaten.
Het 104pk producerende motorblok werd met rust gelaten. Wel kwam er een nieuwe uitlaat op met een verbeterde sound. De uitlaatbochten werden behandeld met een ceramische coating, waardoor die coole witte retrokleur ontstond. Geïnspireerd op de formule-1 wagens uit de jaren ’60.
Tot slot werd er een nieuw kleurtje op de tank gespoten. Het ambergeel is afgekeken van de klassieke Porsche 911. Samen met de logo’s die speciaal voor dit project zijn gemaakt oogt het geheel schitterend. Een van de mooiste Victory’s ooit gemaakt.
Foto’s zijn gemaakt door Charles Etienne Pascal, motor gebouwd door Clockwork Motorcycles.