De Ducati 999 is geen lelijke motor. Maar volgens Bryan Petersen kon het beter, hij bouwde deze hardcore Ducati 999 door Arete Americana.
Bryan is eigenaar van het Amerikaanse Arete Americana. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in extreme custom onderdelen voor Ducati. Om te laten zien wat de mannen van Arete allemaal met jouw Duc kunnen doen, bouwden ze deze dikke 999.
De kappen van de 999 zijn stuk voor stuk opnieuw ontworpen, om vervolgens van 100% carbonfiber en met de hand geproduceerd te worden. Maar niet alleen het gewicht werd sterk terug gebracht, ook de remkracht is sterk verbeterd. Hoe? Nou simpel: neem de grootste remschijven, de klauwen van Troy Bayliss‘ WSB Superbike Ducati en monteer deze in de ‘radical’ position.
De uitlaat is net als het subframe, zelf ontworpen en gefabriceerd. Ook deze aanpassingen zorgen voor een sterke gewichtsafname. De motor weegt rijklaar ongeveer 180 kilogram. Dat is tien kilo lichter dan de hagelnieuwe Panigale 1299. Mede door de korte uitlaat is de 999 geen ontembaar pk-monster geworden. ‘Slechts’ 111 paardenkrachten worden via het achterwiel aan het wegdek gesmeerd.
Voor de oplettende lezer is misschien al opgevallen: deze 999 heeft een monoswingarm. Dat klopt, de swingarm is afkomstig van de Ducati 848. De achterste schokdemper komt van het grote broertje; de 1098. Aan de voorkant is de machine uitgerust met de Ohlins FGT210 30mm. Hiermee heeft de bike de stijfheid van een MotoGP-fiets, het gewicht van de 1199S en het prachtige chassis van de 999.
Al met al koste he Bryan bijna 12 maanden om deze extreem brute Ducati 999 te bouwen. De motor bevat meer dan 40 duizend euro aan onderdelen en dat is nog exclusief het spuitwerk en de nodige manuren. Maar deze investeringen zijn niet voor niks geweest. Want met deze 999 heeft Arete Americana een uniek ontwerp weten te combineren met extreme performance. Hier willen wij meer van zien mannen!