Een volledig omgebouwde Ducati SS1000R is de gaafste custom Ducati momenteel te vinden in Nederland. Maar misschien is het verhaal achter de bouw van deze motor nog wel indrukwekkender.
Unieke custom Ducati met Nederlandse roots
Ducati is een motormerk dat geëerd wordt door echte liefhebbers. Vaak staat er een bijzonder model in de garage, die alleen op een mooie zondag naar buiten gerold wordt. Maar de bouwer van deze motor ging nog een stapje verder. Hij bouwde zelf zijn ultieme Ducati, en deed dat op basis van een Ducati 1000 Super Sport uit 2005.
De motor is eigenlijk onbeschrijfelijk. Je moet er gewoon naar kijken en genieten. Hij is scherp, slank, snel en puur. Details waar je de tijd voor neemt. De machine is speciaal gebouwd voor op het circuit, om daar de teugels zijn Italiaanse krachtpaarden helemaal te laten vieren.
Maar tijdens het project sloeg het noodlot toe. De ziekte kanker werd geconstateerd. Gelukkig zorgde het Ducati project voor de nodige afleiding, en werd ieder detail tot in perfectie afgewerkt. Maar de meeste aandacht ging het gedeelte dat niet direct zichtbaar is; het optimaliseren van de krachtbron.
Specificaties
De basis van het project was een 1000 Super Sport, waar nu trouwens vrij weinig nog van terug is te zien. Het 992cc, luchtgekoelde tweecilinder motorblok is flink aangepast. De cilinders werden niet opgeboord, maar wel voorzien van nieuwe high-performance zuigers. Titanium kleppen werden geplaatst die zorgen voor gewichtsbesparing, betere prestaties en meer duurzaamheid. Die kleppen worden op zijn beurt weer aangedreven voor een speciale racenokkenas.
Aangezien het blok luchtgekoeld is, en flink opgevoerd, moest er ook iets gebeuren aan de koeling. Daarom werd er een serieus grotere oliekoeler gemonteerd. Droge koppeling werd behouden, wel is er een slipperclutch toegevoegd om het blokkeren van het achterwiel tijdens het dichtdraaien van het gas te voorkomen. Tot slot werd er een compleet nieuw uitlaatsysteem maakt om zo de uitlaat onder het kontje te kunnen wegwerken.
Tot zover de motorische aanpassingen. Om de motor circuitklaar te maken werd er een stijver binnenwerk in de voorvork gemonteerd. Een stuurdemper mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ook is de motor uitgerust met een snelschakelsysteem, vergelijkbaar met een moderne quickshifter.
Optisch is er ook een boel veranderd. Alle standaard carosserie moest plaatsmaken voor een lichtgewicht eigen ontwerp. Het motorblok is in tegenstelling tot de standaard 1000SS goed zichtbaar gebleven waarbij details als de open koppelingsdeksel en de kale distributieriemen goed in het oog springen. Het frame is opnieuw gecoat en het subframe werd vervangen door een eigen gebouwden aluminium exemplaar.
Nooit geracet
Helaas heeft de trotse bouwer zijn masterpiece nooit op het circuit kunnen rijden. Hij heeft zijn gevecht tegen de ziekte helaas niet overwonnen, maar liet deze schitterende machine achter. Een unieke motorfiets met een bijzonder verhaal. Momenteel staat de SS1000R bij een echte liefhebber in Lieshout, waar hij tevens in het echt te bewonderen is. Zeker doen, want volgens de huidige eigenaar is hij in het echt nóg mooier.
Met dank aan Sjoerd Veenstra van Motolifestyle,