De BMW K100 is een veelgebruikt model als basis voor het ombouwen tot caferacer. Maar omdat succesvol te doen is er meer nodig dan een goede basis. Wesley Luijten van Luijten Customs bouwde een BMW K100 om tot een hele gave caferacer. Hoe hij dat deed lees je hieronder.
De bouw van deze BMW K100 caferacer
Dit is niet de eerste K100 die Luijten bouwde. Eerder kon je lezen over zijn K100 die te koop stond. Het nieuwe project bouwde Luijten speciaal voor Aeromeister, een Nederlands horlogemerk. Het moest een unieke K100 worden die opvalt door zijn strakke design.
Upsidedown voorvork
Voor de bouw werd de motor volledig gestript. Met alleen het frame en het motorblok werd de bouw gestart. Veel van de andere onderdelen moesten het ontgelden. Vervolgens werd er begonnen met de bouw van de voorkant. Er kwam een volledig nieuwe USD voorvork van een Suzuki GSX-R1000. Deze moest pas gemaakt worden met nieuwe bussen en een nieuwe custom made kroonplaat. Een behoorlijke uitdaging, aldus Luijten.
Onder deze nieuwe voorvork kwam een set spaakwielen, afkomstig van de BMW R-serie. De nieuwe voorkant werd afgemaakt met radiale remklauwen van een Yamaha R1. Om die remkracht optimaal te benutten werd er gekozen voor een RC-19 radiale rempomp van Brembo.
Nieuwe schokbreker
Nadat de voorkant was aangepakt, richtte Luijten zich op de achterkant. Daar werd een nieuw subframe en zadel gemaakt. Maar de grootste uitdaging zat in de nieuwe schokbreker. De normale BMW K100 heeft een single sided swingarm, voorzien van een monochock demper. Maar Luijten besloot het hele systeem om te bouwen naar iets heel bijzonders (zie afbeelding hierboven). Hierdoor ‘zweeft’ het zadel echt boven het achterwiel, iets dat de cleane look enorm ten goede komt.
Afwerking
Nadat de basis vorm had gekregen, begon Luijten met de afwerking van de K100. De electronica werd opnieuw opgebouwd aan de hand van een M-unit van MotoGadget. De kilometerteller is afkomstig van het zelfde merk. Verlichting werd aangepast naar moderne LED-exemplaren. Om de sportieve zithouding te bevorderen werden er Lightech voetsteunen geplaatst. De Renthal clipons maakt de sportieve zithouding compleet. Daarnaast is er ook aan de prestaties gedacht door de Akrapovic uitlaat die gemonteerd werd. Bovendien goed voor een passend sportief geluid.
Horlogedetails
Luijten geeft aan het meest trots te zijn op alle details van zijn K100. De meesten zijn geïnspireerd op de details die Aeromeister in zijn horloges verwerkt. Zo zijn de metalen roosters aan de zijkant onder het zadel geïnspireerd op het design van de horloges. Ook is er een klokje in de kroonplaat verwerkt.
Ondertussen is Luijten alweer aan het werk met twee nieuwe projecten. Een is er al gereserveerd, de ander gaat in de verkoop zodra hij af is. Blijf op de hoogte via zijn Instagramkanaal.