Een BSA A50 uit 1966, maar dan door Hazan Motorworks uit Los Angeles.
Hazan Motorworks kent geen compromissen en dat is te zien in zijn nieuwste creatie. De BSA A50 uit 1966 is enkel pure schoonheid. De golvende lijnen, het robuust gepolijste staal, de grote zwarte wielen en de prachtige details doet dit beauty doen imponeren.
We schreven al eerder over het werk van Hazan. Zijn Ducati Monter 900 mag er ook wezen. Maar deze BSA is van een hele andere klasse. Als we bijvoorbeeld eens goed kijken naar het stuur zien we dat deze verdacht veel lijkt op die van een fiets. Geen hendels, knoppen of meters te bekennen. Niet erg want die kunnen alleen maar afleiden.
Afremmen doe je de BSA met je voet, het voorste spaakwiel geeft hier geen mogelijkheid voor, alleen met het achterste verminder je snelheid. Schakelen doe je met een echte ouderwetse pook en de snelheid, tja die is toch totaal niet relevant. Want met deze klassieker wil je niet sneller dan 50 km/h rijden. Je moet immers iedereen wel genoeg tijd gunnen om deze schoonheid het netvlies van de aanschouwer te doen laten bevredigen.
Echt comfortabel rijden zit er niet bij met de BSA A50. Schokbrekers ontbreken en het stugge leren zadel lijkt afkomstig van een vooroorlogse opafiets.
Met deze Engelse Royal Lady kunt u weer gezien worden. Helaas zal dat niet al te snel gebeuren aangezien er maar één van gebouwd is en die is uiteraard al verkocht. Maar als u hier uw gegevens achter laat zijn er wellicht mogelijkheden voor het bouwen van zo’n tweede exemplaar.