Voor verzekeraars is diefstal van motoren een belangrijk risicofactor om rekening mee te houden. Naar verhouding worden motoren namelijk vaak gestolen. Dit zijn de meest gestolen motoren van 2016. Welke beveiligingseisen kunnen verzekeraars stellen zodat het risico op diefstal verlaagd wordt?
Goed om te weten dat diefstal van een motor vaak niet te voorkomen is. Als dieven het echt op jouw motor gemunt hebben, gaat het lukken om deze te stelen. Je kunt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken. Ze nemen natuurlijk het liefst een motor mee die eenvoudig te ontvreemden is. Goede beveiliging maakt motoren veel minder interessant om te stelen.
Hoe kun je jouw motor het goed beveiligen?
Bij het afsluiten van een motorverzekeringen wordt ook de vraag gesteld hoe de motor beveiligd is tegen diefstal. Hiervoor wordt vaak gewerkt met klassenindelingen. Meestal zijn deze beveiligingssystemen al in de fabriek ingebouwd. Maar het kan gebeuren dat het beveiligingssysteem in de motor te licht wordt bevonden door de verzekeraar. In dat geval kun je voor een andere verzekeraar kiezen of de beveiliging upgraden. Over het algemeen wordt er in drie klassen onderscheidt gemaakt:
- SCM klasse M1 – Startonderbreker
- SCM klasse M2 – Startonderbreker maar met een alarmsysteem
- SCM klasse M3 – Startonderbreker met alarm- en volgsysteem
Een goed slot (ART4) is essentieel
Met alleen een forse ketting en een goed hangslot gaat de verzekeraar vaak niet akkoord. Het slot moet voldoen aan bepaalde veiligheidsnormen. Daar is het ART keurmerk voor bedacht. Hierin zijn er 5 klassenindelingen aangeduid met sterren. De eerste 3 zijn bestemd voor fietsen en bromfietsen/scooters. De 4 en 5 sterren gelden voor de motor. Hierbij heeft 4 betrekking op goede beveiliging onderweg (remschijfslot) en zorgt 5 voor een goede beveiliging als de motor thuis gestald is. Het is van belang dat zowel de ketting en het slot voorzien zijn van de juiste normering. Welke normering wanneer geldt, lees je hieronder.
Wanneer gelden er beveiligingseisen?
Het is aan de individuele verzekeraars om de eisen voor de beveiliging vast te stellen. Ze hebben hier onderling geen vaste afspraken over. De beveiliging zal onder andere afhankelijk zijn van het postcodegebied waar je woont en van de motor. Bepaalde modellen zijn immers populairder om te stelen dan anderen. De mate van beveiliging zal ook afhangen van de waarde van de motor. Naast de bovenstaande eisen kan de verzekeraar ook als voorwaarde stellen dat de motor nagelvast staat geparkeerd. Dat wil zeggen een verankering in muur of grond.
Speciale eisen voor stalling ’s nachts
In de verzekering van je motor kunnen er ook eisen gesteld worden aan de stalling tijdens de nachtelijke uurtjes. Dit wordt ook wel de nachtclausule genoemd. Nachtstalling zal vaak een eis zijn bij waardevolle motoren die ook nog eens diefstalgevoelig zijn. Het komt er eigenlijk op neer dat diefstal tijdens de nacht alleen verzekerd is op voorwaarde dat de motor tussen bijvoorbeeld 23:00 uur en 6.00 uur binnen staat (op slot) is op jouw huisadres.
Kortom, verschillende verzekeraars kunnen verschillende eisen stellen. Het is afhankelijk van het type motor en de plek waar je woont. Hoe beter jij je motor beveiligd, hoe blijer de verzekeraar wordt (en hoe scherper de premie).